FIȘĂ DE LUCRU
I.
Și dacă….
de Mihai Eminescu
Şi dacă ramuri bat în geam
Şi se cutremur plopii, E ca în minte să te am Şi-ncet să te apropii.
|
Şi dacă stele bat în lac
Adâncu-i luminându-l, E ca durerea mea s-o-mpac Înseninându-mi gândul. |
Şi dacă norii deşi se duc
De iese-n luciu luna, E ca aminte să-mi aduc De tine-ntotdeauna |
[Propunere de argumentare a apartenenței operei de mai sus la genul liric]
Opera Și dacă…, de Mihai Eminescu aparține genului ________________, deoarece ____________.
Titlul este alcătuit din _________________________ care au o valoare __________
Tema poeziei este _____________________________________
Poezia este alcătuită din _______________________(structura), putându-se observa cu ușurință paralelismul _________________ de la începutul fiecărei strofe, ceea ce imprimă_________ versurilor.
De asemenea, opera este structurată pe ____ planuri: unul al ____________ și altul al_____________ .
Natura, în opera lui Eminescu, este în deplină ________________ cu stările sufletești ale poetului.
Eu-l liric este marcat prin verbe și pronume la persoana ___________, (exemple) _________________________________________________________________________________________________________________________________ își exprimă sentimentele în mod _________________________ .
Imaginile artistice:
vizuale____________________________________________________________________________________________________________________________________
auditive____________________________________________________________________________________________________________________________________
motorii____________________________________________________________________________________________________________________________________, care imprimă dinamism poeziei.
olfactive___________________________________________________________________________________________________________________________________
dau o notă artistică poeziei.
Figurile de stil folosite de autor
epitete __________________________________________________________________________________________________________________________________________
personificare________________________________________________________________________________________________________________________________
metafore___________________________________________________________________________________________________________________________________
Poezia este de factură romantică, atât prin temă, cât și prin motivele specifice folosite _________________________________________________ .
Poetul asociază lumina cu ________________, iar ducerea norilor sugerează_____________
______________.
Elemente de prozodie:
ritm_______
rimă_______
măsură___________
Având în vedere aceste _______________, am demonstrat că opera ____________ de__________ aparține genului __________________ .
II. Construiți fraze care să urmărească structura:
SB + PP + PR
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
PR+PP+SB
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
CT +PP+F
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
CZ+ PP+CI
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
III. Împărțiți în propoziții și spuneți felul propozițiilor:
Și dacă norii deși se duc
De iese-n luciu luna
E ca aminte să-mi aduc
De tine-ntotdeauna!
(Și dacă…. de Mihai Eminescu)
IV. Identificați arhaismele din următorul text:
Spre acest sfârșit, dar, se începu mai întâi o corespondință între sultanul și principele, și alta între acest din urmă cu amicii săi din Constantinopole. Văzând, însă, turcul că nu iese la socoteală cu avertismentele, începu, dupe obiceiul turcesc din acei timpi, a trămite la capugii, peșchegii și imbrohorii ca să-i ceară capul. Prințul, însă, avea un cap foarte frumos și o barbă atât de poetică (…) încât cel mai sânt dintre toți sânții și-ar fi dat fericirea raiului numai ca să o poată purta câteva zile(…).
(Ciocoii vechi și noi, de Nicolae Filimon)
V. Scrieți următoarele verbe la modul și timpul cerut:
- a fi (indicativ, viitor persoana a III-a, pl)_____________________________________
- a veni (conjunctiv, prezent, persoana a II-a sg)_____________________________
- a se apropia (conjunctiv, prezent, persoana I sg.)____________________________
- a scrie (indicativ, mmcp, persoana a II-a pl) __________________________________
- a se bizui (indicativ, prezent, persoana I sg) __________________________________
- a fi (gerunziu) ____________________
- a spune (indicativ, imperfect, persoana a III-a pl)
- a merge (indicativ, PS, persoana a III-a pl.) ___________________________
- a sfătui (indicativ, prezent, persoana I sg)__________________
- a-și asuma (indicativ, PS, persoana I pl)____________________________
- a agonisi (indicativ, prezent, persoana a III-a pl)_______________________
- a înțelege (indicativ, mmcp, persoana aII-a sg)
- a vedea (condițional-optativ, perfect, persoana a III-a sg)________________
- a reveni (indicativ, viitorul anterior, persoana II sg)__________________________
- a școli (indicativ, PS, persoana I sg) __________________
- a claca (conjunctiv, prezent, persoana a II-a pl)
- a striga (indicativ, imperfect, persoana a III-a sg)
No Comments Yet