P R O P O Z I Ț I A AT R I B U T I V Ă
DEFINIȚIE: Propoziția subordonată care determină în altă propoziție un substantiv sau un înlocuitor al acestuia având funcția de atribut se numește propoziție atributivă (AT).
Vorba 1/care este dulce 2/mult aduce 1/.
PROPOZIȚIA ATRIBUTIVĂ POATE FI INTRODUSĂ PRIN:
- Pronume relativ care, cine (mai ales cu forma genitiv dativ cui), ce pronumele relativ invariabil de ( ăl de – variantă populară).
Scrisoarea1 /pe care ţi-am citit-o2 /este de la cea mai bună prietenă a mea.1/
Mă uitam la tabloul1 /ce atârnă pe perete2./
La cei șapte ani1/ câți are el2 /eu știam să citesc.1/
- Conjuncțiile că, să, ca…să, dacă, de și locuțiunea conjuncțională până să
Primisem dispoziția1/ să plec.²/
Întrebarea1 /dacă vine2 /mi-am pus-o de multe ori1./
Aveam impresia 1/că l-am mai văzut.2/
Am avut șansa1/ să plec printre primii.2/
- Adverbe relative unde, când, cum, cât, care pot fi precedate de prepoziții
Treceam prin pădurea1/ unde am mai fost²/.
Mă gândeam la vremea1/ când am fost copii2/.
A fost un ger1/ cum nu s-a mai pomenit.2/
Am un stilou1 /cât se poate de bun2/
OBSERVAȚIE Pronumele relativ care introduce o propoziție atributivă are rol dublu:
Leagă propoziția atributivă de cuvântul determinat de ea.
Are funcții sintactice diferite (Sb, At, C) în propoziția din care face parte.
El are același număr și gen ca substantivul pe care-l determină din regentă, iar cazul este cel cerut de funcția sintactică pe care o îndeplinește în completiva directă.
Sb
Orașul 1/care are multe parcuri2/este foarte frumos1./
CCL
Orașele 1/în care sunt școli multe2/au numeroși elevi1./
At
Orașele 1/a căror așezare este pitorească2/ au mulți turiști1./
PUNCTUAȚIA PROPOZIȚIEI ATRIBUTIVE:
Propoziția atributivă poate fi neizolată (sau determinativă) și izolată (explicativă)
- Propoziția atributivă neizolată este strâns legată de regentă, de aceea nu se desparte prin virgulă.
Câinele1 /care latră 2/nu mușcă.1/
- Propoziția atributivă izolată se desparte de regentă prin virgulă, deoarece are un rol explicativ. Ea poate lipsi din frază fără a-i schimba sensul.
Mihai Viteazul,1 /care a unit cele trei țări românești, 2/este una dintre cele mai mari personalități ale istoriei românești.1/
OBESERVAȚII Propoziția apozitivă (propoziția care corespunde unei apoziții) este de asemenea izolată prin virgule. Ea se referă la un cuvânt din regentă sau la toată propoziția regentă și poate fi juxtapusă cu propoziția regentă sau introdusă prin adverbele adică, și anume, prin conjuncțiile că, să, ca să și prin pronumele ce, ceea ce.
Ea se desparte de regentă prin două puncte liniuță sau virgulă.
Dorința mea era aceasta1/: să se facă vreme frumoasă2./
Dorința mea era aceasta,1/ adică să se facă vreme frumoasă2./
Propozitia apozitionala face parte sau nu din schema frazei in care apare? Multumesc
Sigur. Este o propoziție subordonată care are o regentă de care se desparte fie prin virgulă, fie prin linie de pauză sau două puncte. Elementul regent poate fi un substantiv sau substitut al acestuia sau un adverb, verb, sau o propoziție întreagă.
Are funcții sintactice diferite (Sb, At, C) în propoziția din care face parte.Adica daca are funct sintactica de subiect este subiectiva?sau ompletiva directa?prop apozitiva este tot atributiva sau o denumim doar apozitiva?
La ce va referiți exact? Dacă e vorba de contragerea subordonatelor, da. Dacă au funcție de SB, sunt subiective. Dacă au funcție de nume predicativ, sunt predicative s.a.m.d.
ÎN CAZUL APOZIȚIEI nu avem propoziție, Apoziția poate fi simplă, un cuvânt, sau dezvoltată, dar nu sub forma unei propoziții.
Buna ziua.
1. In cadrul unei fraze, in ce mod numim, calificăm respectiva propoziție, care aduce precizari suplimentare față de un termen regent al unei propoziții, propoziție apozitivă, sau atributiva? Exemplu: “Detinutilor de drept comun, celor ce păcătuiseră cu bună știință față de legea comună, li se îngăduia doar excepțional sa citească Biblia”. Ce tip de propoziție este “celor ce păcătuiseră cu bună știință față de legea comună”?
2. In ce clasa se studiază, conform programei școlare, propoziția apozitivă?
Vă mulțumesc.
Este propoziție apozitivă, juxtapusă cu propoziția regentă. Are rol explicativ și dacă lipsește din frază nu schimbă sensul acesteia.
Apoziția și propoziția apozitivă se studiază în clasa a VIII-a.
Buna ziua. Cum putem evita confuzia, cum putem ști dacă o propoziție atributivă introdusă prin =să= sau =ca să= este una apozitivă și nu una de scop/finală ?? De asemenea, cum putem ști dacă o propoziție atributivă introdusă prin =că= sau =să= nu este o propoziție completivă directă ??
Propoziția atributivă determină un substantiv din propoziția regentă, pe când completiva directă sau de scop determină un verb din regentă.