TEXT 1.
Un cuptor e roșu soare1/
Și cenușă sub picioare
E nisipul2/.
Versul de mai sus ridică problema identificării subiectelor, deoarece acestea se află în poziția numelui predicativ, iar numele predicativ în poziția subiectelor
un cuptor e – predicat nominal
soare – subiect
cenușă…e – predicat nominal
nisipul – subiect
Atenție!!! Numele predicativ arată o însușire a subiectului. În cazul de față, nu cuptorul e ca un soare, ci soarele este comparat cu un cuptor, iar nisipul este comparat cu cenușa.
TEXT 2.
Mi-a dat o scrisoare1/ pe care nu știu2/cui spunea3/că trebuie4/să o dau.5/
- PP
- AT →1
- CD → 2
- CD → 3
- SB → 4
Schema frazei este:
TEXT 3.
Nu se știe1/ când2/ și în ce fel se stabilise în familie 3/ că4/, decât să iasă toți în lume/5 și /să se facă de râs6/că sunt rău îmbrăcați7 /, mai bine 4/să iasă unul bine îmbrăcat8 /[…].
(Marin Preda, Moromeții)
- PP
- SB (predicatul este neexprimat, însă identic cu cel din propoziția următoare) → 1
- SB -subordonată față de 1 și raport de coordonare copulativă cu 2
- SB → 3
- SB → 4
- SB → 4
- Cz → 6
- SB → 4
Schema este:
TEXT 4.
Întrebarea era deocamdată1/ce caută el acolo2/și de ce îl privește pe furiș, în asemenea chip, acest boier străin?3/Plăcut e la vorbă4 /și toate pare a le spune bine,5/ dar acuma acei ochi mari și bulbucați i se par înșelători.6/
(Sadoveanu, Opere)
- PP
- PR – 1
- PR – 1
- PP
- PP coordonată copulativă cu 4
- PP
Schema este:
No Comments Yet