DEFINIȚIE: Propoziția circumstanțială de mod (modală) îndeplinește funcția de complement circumstanțial de mod.
Au venit¹/ cum au putut²/.
REGENTUL propoziției modale poate fi un verb sau locuțiune verbală, adjectiv, adverb, iar în multe situații, modală se poate referi șa întreaga propoziție regentă.
A alergat¹/cât ai alergat și tu²/. → verb
Dă din gură¹/ cum dă o babă. → locuțiune verbală
Am băut apă de izvor rece¹/ cum e gheața. → adjectiv
A aruncat piatra mai departe¹/ decât au aruncat-o ceilalți. → adverb
FELUL propoziției modale: după natura modalității exprimate, propoziția modală poate fi
- Modală propriu-zisă
- Modală comparativă
- Modală de măsură progresivă
PROPOZIȚIA MODALĂ PROPRIU-ZISĂ
DEFINIȚIE: Propoziția modală propriu-zisă arată felul în care se desfășoară acțiunea din regentă sau lipsa unei acțiuni care s-o însoțească pe cea din regentă.
Modala propriu-zisă poate fi introdusă prin:
1.adverbele: cum, precum, cât
Cum îți așterni¹/ așa dormi²/.
I-am găsit ¹/precum îi lăsasem²/.
2. locuțiuni adverbiale: după cum, după cât, fără (ca) să
După cum ai muncit,¹/ așa vei fi plătit²/.
S-au oprit drept acasă¹/ fără să mai facă vreun popas²/.
PROPOZIȚIA MODALĂ COMPARATIVĂ
DEFINIȚIE: Propoziția modală comparativă arată, cu ajutorul unei comparații, felul în care se desfășoară acțiunea din regentă sau felul în care se înfățișează o calitate sau o stare din regentă.
Modala comparativă poate fi introdusă prin:
1.adverbele: cum, precum, cât, decât, parcă
Nu-și mai aduc aminte¹/ cum nu ne mai amintim nici noi²/.
E mai bine¹/ să te scoli dimineața²/ decât să dormi până la prânz³/.
S-a făcut galbenă¹/ de parcă ar fi văzut o stafie²/.
2. locuțiuni conjuncționale: de cum, după cum, cu cât, pe cât, față de cum/cât, ca și cum/cât
S-a purtat¹/ ca și cum nimic nu s-a întâmplat²/.
Arăta palid¹/ ca și când i-ar fi fost rău²/.
Acum scrie mai bine¹/ față de cum scria anul trecut²/.
PROPOZIȚIA MODALĂ DE MĂSURĂ PROGRESIVĂ
DEFINIȚIE: Propoziția modală progresivă arată că acțiunea din regentă crește într-un anumit raport cu creșterea acțiunii din subordonată.
Propoziția modală de măsură poate fi introdusă prin locuțiuni conjuncționale: cu cât, de ce, de cât, pe măsură ce, de ce….de ce/de aceea, cu/pe cât…cu/pe atât.
Pe măsură ce se apropia¹/, se vedea mai clar²/.
Cu cât se făcea mai cald¹/, cu atât florile înfloreau²./
De ce răspundea mai bine¹/, de aceea profesorul era mai mulțumit²/.
TOPICA ȘI PUNCTUAȚIA
De obicei, propoziția modală, în afară de cea progresivă, stă după regentă. Când este înaintea regentei, ea are valoare afectivă.
Indiferent de locul pe care-l au față de regentă, ele se despart prin virgulă, se izolează, doar dacă vorbitorul nu le consideră esențiale.
No Comments Yet